لینک فایل مهار نفرین منابع طبیعی

48 ص

    کشور هایی با منابع طبیعی فراوان، به طور میانگین از رشد اقتصادی کمتری نسبت به کشور هایی با منابع کمتر برخوردارند. همچنین فقر و فساد در نهاد های اجرایی در این کشور ها بیشتر است. این پیامد های منفی در کشور های دارای منابع طبیعی فراوان منتسب به پدیده بلای منافع طبیعی است. پیشنهاد نگارنده برای برخورد با این بلا، استفاده از یک سیاست توزیع درآمد حاصل از منابع و مشمول مالیات میان همه افراد جامعه است. به این مفهوم که به عوض واریز درآمد های حاصل از این منابع به خزانه دولت، این درآمدها به طور مساوی میان افراد تقسیم می شود و سپس دولت می تواند روی آنها مالیات وضع کند. توزیع این درآمد ها در میان مردم دو اثر خواهد داشت: یک اثر تخصیصی و یک اثر اطلاعاتی. اثر تخصیصی مردم را وادار می سازد که فشار بیشتری به دولت بر سر پایبندی به اصول حکمرانی خوب بیاورند؛ چراکه هزینه های تخصیص یافته را مانند پولی که از جیب خودشان رفته می دانند. اثر اطلاعاتی نیز مردم را مجبور می کند که نسبت به اهمیت جریان های درآمدی و توانایی دولت در بهبود شرایط زندگی شان آگاه تر باشند. هر دوی این آثار می تواند باعث افزایش فشار برای حکمرانی خوب و تشویق یک توسعه نهادی به سمت رشد اقتصادی شود.

 

 

 

 

 

 


    «تناقض فراوانی»:


    اقتصاددانان، تاریخ نویسان و پژوهشگران علوم سیاسی قرن ها است که مجذوب پدیده ای به نام پارادوکس فراوانی شده اند. پدیده ای که طی آن کشور های دارای وفور منابع طبیعی اغلب نمی توانند از این منابع در جهت رفاه و توسعه اقتصادی استفاده کنند بلکه حتی ممکن است دچار تورم های رکودی نیز بشوند. نمونه کلاسیک آن کشف و استعمار قاره آمریکا توسط اسپانیا بود که در پی آن مقادیر فراوانی از طلاو دیگر فلزات گرانبها را برای آن امپراتوری به ارمغان آورد، اما با این وجود نتوانست این کشور را از غرق شدن در رکود اقتصادی سیاسی اروپا نجات دهد. به عقیده بسیاری دلیل این زوال، ثروت هنگفتی بود که اسپانیا از آمریکا استخراج کرده بود. در این زمینه می توان به نوشته های تاریخ نگار اقتصادی، دیوید لیندز اشاره کرد:


    «کشور هایی که قبل از همه پا در این عرصه گذاشتند یعنی اسپانیا و پرتغال در حقیقت بازنده های نهایی بودند. اسپانیا با ثروت هنگفتی مواجه شد که یا باید آن را خرج می کرد یا سرمایه گذاری که خرج کردن روی جنگ و تجملات را برگزید. اسپانیا تمام این ثروت را آزادانه خرج کرد؛ چراکه غیرمنتظره و بدون زحمت به دست آمده بود. باد آورده را باد می برد... به عبارتی اسپانیا چون پول زیادی داشت فقیر شد. اسپانیایی ها به خوشگذرانی و خرج تجملات کردن ادامه دادند تا اینکه با گذر زمان و در اواسط قرن هفدهم، سیل شمش های طلامتوقف شد. تاج و تخت اسپانیا زیر بار بدهی سنگینی بود وچندین بار در سال های 1575،1557 و1597 اعلام ورشکستگی کرد و کشور وارد یک مرحله طولانی رکود شد. شاید با خواندن این داستان بتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که پول باد آورده یک مصیبت است که نهایتا چیزی جز افسوس و گمراهی نخواهد داشت. (لیندز، 1999)


    بعد از ماجرای طلادر اسپانیا، این پدیده گریبانگیر رونق بسیاری از کالاها در سرتاسر جهان، از کود حیوانی در شیلی گرفته تا فسفر در جزایر نارو و از همه مهمتر نفت، شد. شکست صادرکنندگان منابع طبیعی یکی پس از دیگری اهمیت بحث بلای منابع طبیعی را بیش از گذشته جلوه گر می ساخت. در پژوهشی که اخیرا صورت گرفته و در بخش دوم به آن اشاره خواهد شد، رابطه منفی میان اتکا به منابع طبیعی و رشد اقتصادی به طور متقاعدکننده ای نشان داده شده است و ثابت می کند که نفرین منابع تحت تاثیر کیفیت نهاد های حکومتی یک کشور قرار دارد و از این طریق موجب فساد و اتلاف منابع می شود.

 

 

 


    عمده توجه مجامع سیاسی و عمومی در حال حاضر متمرکز بر همین بحث بلای منابع طبیعی است که گواه آن تعداد انبوه گزارش های منتشر شده توسط سازمان های غیردولتی پیرامون این موضوع است. از دلایل مهم این توجه یکی مساله عراق و چگونگی مدیریت انبوه ذخایر نفتی آن است و دیگری ورود کشورهای بی تجربه و جدید مانند سنت توماس به باشگاه صادرکنندگان نفت دنیا است.

 

هدف
    این مقاله به دنبال ارائه سیاستی برای از میان برداشتن یا تضعیف کردن آثار نفرینی منابع طبیعی است و تاکید دارد که کشور های دارای وفور منابع طبیعی باید یک نظام توزیع پول های ناشی از منابع که مشمول مالیات هم باشد، میان اشخاص برقرار سازند. به نحوی که در آن درآمدهای حاصل از بهره برداری منابع طبیعی پیش از آنکه مشمول مالیاتی شوند، مستقیما به شهروندان تعلق گیرد. جزییات این طرح در بخش سوم تشریح خواهد شد. اصل و بنیان اولیه این چرخه مالی بر این اساس است که افزایش درآمد های دولت از طریق مالیات، آثار مخربی که درآمدهای ناشی از استخراج منابع طبیعی ممکن است به همراه داشته باشد را ندارد. اثبات این موضوع حتی از طریق روانشناسی تصمیم سازی انسان نیز قابل تبیین است: انسان ها نسبت به پولی که مستقیما از دستشان خارج و خرج می شود (مانند درآمد های مالیاتی) بسیار حساس ترند تا نسبت به پولی که هرگز نمی بینند، اما خرج می شود (مانند درآمد های اتلاف شده منابع طبیعی). این اثر تخصیصی دلالت بر این مطلب دارد که فشار سیاسی بر دولت ها برای مدیریت وجوه عمومی هنگامی که منبع این وجوه مالیات است بسیار شدید تر از حالتی است که منبع آنها درآمدهای حاصل از منابع طبیعی است. توزیع درآمد مشمول مالیات، درآمد منابع را تبدیل به درآمدهای مالیاتی کرده و بدین وسیله دولت هایی که از وفور منابع بهره می برند باید فشار سیاسی بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر این در این سیستم با بهره گیری از اثر اطلاعاتی مالیات بندی، مردم فهم و آگاهی بهتری نسبت به درآمد ناشی از منابع طبیعی پیدا خواهند کرد.
    در بخش چهارم پیرامون محرک هایی که آثار تخصیصی و اطلاعاتی ناشی از توزیع درآمدها، برای دولت به وجود خواهند آورد و اینکه باعث مدیریت بهتر درآمدهای ناشی از منابع طبیعی خواهند شد، بحث خواهیم کرد. بخش پنجم به مقایسه این طرح و دیگر طرح های توزیع مستقیم درآمد های نفتی در عراق و نیجریه می پردازد. همچنین در این بخش به بررسی آثار اقتصادی احتمالی مرتبط با توزیع مستقیم (که مشمول مالیات نیست) یا توزیع مشمول مالیات می پردازیم. بخش ششم مربوط به مخالفت ها و انتقادات و بخشی هم نتیجه گیری می باشد.
    نفرین منابع طبیعی و نهاد ها منابع طبیعی و عملکرد اقتصادی
    همانطور که در مقدمه اشاره شد مساله نفرین منابع طبیعی چیز جدیدی نیست، اما با این حال مطالعات تجربی پیرامون این موضوع در یک دهه اخیر توسط پژوهش های افرادی مثل ساکس و وارنر آغاز شده و تجدید حیات یافته است. در این پژوهش ها (با کنترل دیگر عوامل مهم) نشان داده شده است که نرخ رشد اقتصادی کشور ها در دهه 70 و 80 به شدت و به طور معکوس تحت تاثیر وابستگی به منابع طبیعی قرار داشته که شدت این وابستگی در این مقاله توسط سهمی از صادرات اندازه گیری شده است. این رابطه توسط تعداد دیگری از پژوهش های انجام شده توسط افرادی مثل گیلفیسون، ویدمن و سابرامانیان نیز تایید شده است.


    دیگر بررسی های انجام شده پیرامون وابستگی کشورها به منابع طبیعی همگی دلالت بر وجود نوعی مصیبت دارند و از شواهد آن می توان به رشد اقتصادی کم، احتمال زیاد درگیری و کشمکش ها و فقر بسیار شدید اشاره کرد. بر اساس تخمین های منتج از رگرسیون هایی که ساکس و وارنر انجام داده اند، هر یک واحد افزایش انحراف معیار در وابستگی به منابع طبیعی، منجر به یک تا یک و نیم درصد کاهش رشد اقتصادی می شود.

چکیده

تناقض فراوانی

هدف

مکانیزم بلا

نقش مالیات

حساب ثروت‌های ملی

مکانیسم های اساسی

الف. واجد شرایط‌بودن

. بازپرداخت یا امتناع ازپرداخت

شرطی‌بودن

. پس‌انداز و ثبات

. اختصاص درآمدهای منابع طبیعی به منطقه

تأثیرات حساب ثروت ملی

اثر بهره‌مندی

اثر اطلاعاتی مالیات‌بندی

اثر درآمد

تخصیص و سرمایه‌گذاری منابع

. پیامدهای نهادی

. پیامدهای توزیع ثروت و کاهش فقر

. پیامدهای حساب ثروت ملی ‌‌برای مشوق‌های دولت

. مشوق‌هایی برای ایجاد شفافیت

مشوق‌هایی برای اداره‌ی کشور

تداوم و ماندگاری سیستم

کش‌مکش‌ها

مشکلات عملی

مشکلات اقتصاد سیاسی

نظم جدید

پاکی و بی‌گناهی

سرنگونی

خریداری سهم

چراNWA ممکن است ناکام بماند؟

نتیجه‌گیری

پانویس ها

منابع

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی : منابع طبیعی برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:

لینک دریافت فایل از سایت اصلی



لینک منبع :لینک فایل مهار نفرین منابع طبیعی

مهار نفرین منابع طبیعی master.e-gandoman.ir/all/239281/html‏ - ذخیره شده اگر نادانی مهار نفرین منابع طبیعی مردم و شرارت رهبران مهار نفرین منابع طبیعی نبود ... طبیعی باشید حتما به سایت مهار نفرین منابع طبیعی ما مراجعه نمایید ... دانلود . فایل word مقاله مهار نفرین منابع طبیعی | 11858 activity.imets.ir/activity/11858/html‏ - ذخیره شده دانلود ... فایل word مقاله مهار نفرین منابع طبیعی دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است. فایل ورد ... دانلود رایگان مهار نفرین منابع طبیعی | 239711 affiliated.akarian.ir/affiliated/239711/html+دانلود+رایگان‏ - ذخیره شده دانلود ... 48 ص کشور هایی با منابع طبیعی فراوان، به طور میانگین از رشد اقتصادی کمتری نسبت به کشور هایی با منابع کمتر برخوردارند ... همچنین فقر و فساد در نهاد ... دانلود پروژه مهار نفرین منابع طبیعی | 239730 qualify.akarian.ir/qualify/239730/html+دانلود+پروژه‏ - ذخیره شده منابع, مهار, طبیعی, نفرین ... دانلود ... 48 ص کشور هایی با منابع طبیعی فراوان، به طور میانگین از رشد اقتصادی کمتری نسبت به کشور هایی با منابع کمتر ... مهار نفرین منابع طبیعی dlform8.keybood.ir/all/239281/html‏ - ذخیره شده ... طبیعی دانشمند را ندیده ام مهار نفرین منابع طبیعی که از علم خود مهار نفرین منابع طبیعی آسیب ندیده باشد ریشیلیو ... دانلود ... 48 ص کشور هایی با منابع طبیعی فراوان، به طور میانگین از رشد اقتصادی کمتری نسبت به کشور هایی با منابع کمتر برخوردارند . ... این پیامد های منفی در کشور های دارای منابع طبیعی فراوان... لینک کمکی. تصاویر برای لینک فایل مهار نفرین منابع طبیعی بررسی اثر وفور منابع طبیعی (نفت و گاز) بر سرکوب مالی و رشد ... jiee.atu.ac.ir/article_1064.html‏ - ذخیره شده - مشابه 16 ژوئن 2015 ... در این مقاله تلاش شده است اثر وفور منابع طبیعی (نفت و گاز) بر سرکوب مالی و رشد ... در عین حال این رانت در کنترل حاکمان قرار خواهد داشت و به ابزاری برای کنترل جامعه تبدیل خواهد شد. ...... 11- رحمانی تیمور و گلستانی ماندانا (1388)، «تحلیلی از نفرین منابع نفتی و رانت‌جویی ..... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,451 ... تأثیر رانت منابع طبیعی بر روی توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی ... smr.journals.iau.ir/article_526499.html‏ - ذخیره شده در این میان وجود انواع رانت منابع طبیعی تأثیر عمیقی بر ساختار نهادی، حجم بخش ... آزادی تجاری و کنترل فساد تأثیر مثبت بر روی شاخص کارآفرینی و حجم دولت تأثیر منفی بر روی توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه دارد. ... ابراهیمی، محسن و سالاریان ، محمد، (1388)، بررسی پدیده نفرین منابع طبیعی در .... تعداد دریافت فایل اصل مقاله : 658 ... اثر متقاطع فراوانی منابع طبیعی و حکمرانی خوب بر بهره‌وری کل عوامل ... pajooheshnameh.itsr.ir/article_30546.html‏ - ذخیره شده نتایج نشان داد که اثر متقاطع فراوانی منابع طبیعی و کلیه شاخص های حکمرانی خوب بر بهره وری کل ... خشونت، کارایی و اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد) بر بهره وری کل ... تأکید بر فرضیه نفرین منابع»، فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی، سال اول، ش.3، صص70-53. .... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 ... رابطه حکمرانی منابع و رشد اقتصادی در کشورهای دارای منابع معدنی ecj.iauctb.ac.ir/article_511199.html‏ - ذخیره شده - مشابه واژگان کلیدی: نفرین منابع، شاخص حکمرانی منابع ، رشد اقتصادی. ... با این حال رویکردی واحد درباره نقش نهادها در رشد کشورهای دارای منابع طبیعی وجود ندارد. .... کارآمد ، موجب آسیب جدی نهادها گردد و یا با ایجاد رقابت و یا نبرد میان دولتمردان در جهت کنترل رانت منابع، آن را به طور مستقیم دچار افول کند. ..... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 ... تأثیر وفور منابع طبیعی بر کیفیت حکمرانی کشورهای در حال توسعه edp.alzahra.ac.ir/article_2724.html‏ - ذخیره شده ابراهیمی، محسن و سالاریان، محمد. (1388). بررسی پدیدة نفرین منابع طبیعی در کشورهای صادرکنندة نفت و تأثیر حضور در اوپک بر رشد اقتصادی کشورهای عضو آن. مقایسه‌ی اثر وفور منابع طبیعی بر رشد اقتصادی ایران و نروژ eco.iaufb.ac.ir/article_9050.html‏ - مشابه با توجه به اهمیت منابع طبیعی در مسیر رشد اقتصادی و با لحاظ اثرات مثبت و ... عوارض ناشی از وجود منابع طبیعی بر اقتصاد تحت عنوان پدیده "نفرین منابع[7]" ... سالای مارتین و سابرامانیان (2003) عنوان میکنند با کنترل متغیر کیفیت نهادی رابطه رشد اقتصادی و منابع طبیعی معنادار نخواهد بود. ...... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,226 ... اثر متقابل فراوانی منابع طبیعی و آزادی اقتصادی بر سرمایه گذاری ... https://jte.ut.ac.ir/article_59459.html‏ - ذخیره شده ضمناً فراوانی منابع طبیعی از کانال شاخص کل آزادی اقتصادی، آزادی تجارت ... جامعه آماری از پانزده کشور صادرکننده نفت به عنوان گروه نمونه و پانزده کشور توسعه یافته عضو OECD به عنوان گروه کنترل تشکیل می شود. .... Sustaining development in mineral economies: The resource curse thesis. .... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 742 ... شناخت روابط علی میان مولفه‌ های حکمرانی خوب در کشورهای در ... - SID.ir https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=162675‏ - ذخیره شده دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی شناخت روابط علی میان مولفه‌ های حکمرانی خوب در کشورهای ... ساکس و وارنر (1995) با ارائه نظریه «نفرین منابع طبیعی» این ایده را مطرح کردند که ... یافته ‌های این تحقیق نشان می ‌دهد که در کنار روابط وسیع علی میان مولفه ‌های حکمرانی خوب، دو شاخص کنترل فساد و کیفیت قوانین و ... لینک های مفید. مقاله تأثیر رانت منابع طبیعی بر شاخص کنترل فساد در کشورهای ... https://www.civilica.com/Paper-NCTMH01-NCTMH01_307=تأثیر-رانت-منابع-طبیعی-بر-شاخص-کنترل-فساد-در-کشورهای-منتخب.html‏ - ذخیره شده ... مقاله: فارسی. حجم فایل: ۴۳۶.۱۳ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد) ... کلیدواژه‌ها: رانت منابع طبیعی، شاخص کنترل فساد، کشورهای منتخب، داده های تابلویی ... این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد: ... بررسی پدیده نفرین منابع طبیعی . بررسی پدیده نفرین منابع طبیعی در کشورهای صادرکننده نفت و ... ensani.ir/.../بررسی-پدیده-نفرین-منابع-طبیعی-در-کشورهای-صادرکننده-نفت-و-تاثیر-حضور-در-اوپک-بر-رشد-اقتصادی-کشورهای-عضو-...‏ - ذخیره شده دریافت فایل ارجاع: RIS (پژوهیار، EndNote ، ProCite ، Reference Manager) | ... هدف این مقاله، بررسی پدیده نفرین منابع طبیعی یا همان رابطه معکوس وابستگی به ... اخبار | راهبرد دوقلو راهکاری برای دانش بنیان ... - پژوهشکده مطالعات فناوری tsi.ir/index.php?ctrl=news&actn=news_view&lang=1...‏ - ذخیره شده 16 فوریه 2016 ... دکتر ملکی در این نشست با ارائه رویکردهای که برخی منابع طبیعی را نفرین می دانند و برخی دیگر ... حضور و غیاب · کنترل پروژه · اتوماسیون اداری · دریافت فیش حقوقی · ایمیل سازمانی · درایو سازمانی ... وابستگی اندک به منابع طبیعی شرط رشد فناوری ... فایل پاور پوینت ارائه را می توانید از این لینک دریافت کنید. منابع طبیعی و توسعه - روزنامه افغانستان www.dailyafghanistan.com/opinion_detail.php?post_id=144134‏ - ذخیره شده مقاله: توسعه مبتنی بر منابع طبیعی، از موضوعات مهم و قابل توجهی است که ... وجود نظریه هایی مانند نفرین منابع و دور باطل فقر بین منابع طبیعی و منابع انسانی، کشور .... 3- درامدهای به دست آمده از منابع طبیعی باید کنترل شده و با برنامه ریزی درست و ... کلیه حقوق این سایت متعلق به روزنامه افغانستان بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر ... تاثیر رانت نفتی بر کیفیت نهادها در اقتصادهای نفتی ep.yazd.ac.ir/article_889.html‏ - ذخیره شده "تحلیل از نفرین منابع نفتی و رانت جویی بر توزیع درآمد در کشورهای منتخب نفت خیز". ... "تفسیری از فرضیه نفرین منابع طبیعی در کشورهای صادر کننده نفت: ... شومی منابع | روزنوشته‌های محمدرضا شعبانعلی mrshabanali.com/شومی-منابع/‏ - ذخیره شده - مشابه فایل صوتی آموزشی ویژگی‌‌های انسان تحصیل‌کرده ... سالهاست در دنیا پدیده ای به نام شومی منابع یا Resource Curse مورد توجه قرار گرفته است. ... زمانی که منابع طبیعی شما استخراج می‌شوند و به درآمد ملی تبدیل می‌شوند، .... مفهوم «انگشت اتهام به خود» یا « به دیگران» یک مفهوم روانشناسیه تحت عنوان Locus of Control یا مرکز کنترل. [PDF] تأثیر وفور منابع طبیعی بر سیاست‌های مالی دولت در ایران طی دوره ... qjfep.ir/article-1-87-fa.pdf‏ - ذخیره شده - مشابه درآﻣــﺪﻫﺎی ﻧﻔﺘــﯽ، درآﻣــﺪﻫﺎی ﻣﺎﻟﯿــﺎﺗﯽ، ﻓﺮﺿــﯿﻪ ﻧﻔــﺮﯾﻦ ﻣﻨــﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌــﯽ،. ﻧﻮﺳــﺎن. ﻫــﺎی. درآﻣﺪﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽ . Downloaded from qjfep.ir at 20:16 +0430 on Wednesday July 17th 2019 ... مهارت اجتماعی فرزندان فرهنگی با فرزندان افراد غیر فرهنگی | shock ... shock.mohandesalvand.ir/shock/239976/html‏ - ذخیره شده دانلود ... عنوان تحقیق مورد نظر بررسی مقایسه مهارت اجتماعی فرزندان فرهنگی با ... دسته بندی: جزوات» علوم اجتماعی تعداد مشاهده: 148 مشاهده فرمت فایل دانلودی:. doc ... آموزش رفع مشکل بوت لوپ شدن و نصب رام رسمی با ابزار Sp Flash tools ... heritage.rastinbp.ir/heritage/22019/html‏ - ذخیره شده موضوع: دانلود آموزش رفع مشکل بوت لوپ شدن و نصب رام رسمی با ابزار Sp Flash tools با لینک مستقیم میتوانید فایل آموزشی این مدل گوشی را از طریق لینک مستقیم ... حکمرانی منابع طبیعی - مطالعات سیاستی نفت و گاز icmstudy.ir/نشست-علمی-حکمرانی-منابع-طبیعی؛-چیستی،/‏ - ذخیره شده - مشابه 31 ا کتبر 2015 ... نشست علمی: حکمرانی منابع طبیعی؛ چیستی، شاخص ها و راهکارها ... مطرح شدن مفاهیمی نظیر «نفرین منابع طبیعی»، «دولت رانتیر» و … ... محلی، ملی و بین‌المللی، بازیگران در رقابت برای دسترسی، کنترل و کسب سود از منابع طبیعی هستند. .... دانلود کتاب توسعه میادین نفت و گاز: ساختارها و رویکردهای اجرای پروژه. مهار نفرین منابع طبیعی | poem | 239672 poem.vazinbano.ir/poem/239672/html‏ - ذخیره شده منابع, مهار, طبیعی, نفرین ... دانلود ... 48 ص کشور هایی با منابع طبیعی فراوان، به طور میانگین از رشد اقتصادی کمتری نسبت به کشور هایی با منابع کمتر ... روزنامه شرق97/11/17: نفرین نفت - Magiran www.magiran.com/npview.asp?ID=3865553‏ اعتبار اولیه دانلود مقالات برای مشترکان طلایی جدید از ابتدای سال 92 به 100 مقاله کاهش خواهد یافت. خرید اشتراک طلایی ... نفرین نفت ... برای به زانو درآوردن کشور و بی اعتبار کردن مصدق، یک برنامه مهار چهارمرحله ای به اجرا گذاشته شد. .... علم و فناوری برای متحول کردن منابع طبیعی کشورمان استفاده کنیم. .... لینک کوتاه به این مطلب: ... نقد داستان کوتاه Young Goodman Brown by Nathaniel Hawthorne ... holland.chlorophyll.ir/holland/243965/html‏ - ذخیره شده نقد داستان کوتاه Young Goodman Brown by Nathaniel Hawthorne نوع فایل: pdf زبان: انگلیسی تعداد صفحات: 18 ... لینک کمکی · نقد داستان کوتاه The Yellow ... سنگ شکن مین و غیره dijual د لندن - Hip in Beeld https://www.hipinbeeld.nl/page28610.html‏ - ذخیره شده سایت نوزاد کودک آموزشی – مطالب آموزشی کودک بارداری زنان . ... آهنگ جدید,دانلود اهنگ جدید با لینک مستقیم,دانلود آهنگ های جدید,سایت دانلود آهنگ ... دانشجویی مقاله مهار نفرین منابع طبیعی با pdf دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل . بهینه سازی سازه های فضاکار تخت دو لایه به روش الگوریتم های ... sedayepooya.ir/.../بهینه-سازی-سازه-های-فضاکار-تخت-دو-لایه-ب/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل بهینه سازی سازه های فضاکار تخت دو لایه به روش ... منابع طبیعی کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل مهار نفرین منابع طبیعی را ... میتوانید مشخصات فایل دانلود فایل فلش huawei g630-u20 با لینک مستقیم را ... لینک خرید فایل دانلود مقاله ارشد بررسی نقش نیتریک اکساید در تحمل ... nikan.xdlfile.ir/fs/1757046/html‏ - ذخیره شده اما تفاوتی بین گروههای کنترل- تحمل و اوارکتومی – تحمل مشاهده نشد. .... محل ترشح هورمونهای جنسی زنانهدر زنان طبیعی غیر آبستن استروژن ها به مقادیر عمده فقط به ...
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.